Help… Heeft mijn kind een leerstoornis?

Leestoornis of leerprobleem

Je bent zeker niet de enige ouder die zich al eens heeft afgevraagd of hun kind een leerstoornis heeft. Véél te lang samen over hetzelfde huiswerk gebogen zitten, tot grote frustratie van je kind (en wanhoop van jou). Hopend dat meer oefenen zal helpen, maar soms… Is er meer aan de hand dan een gebrek aan oefening. En al bezorgt het je nu heel wat kopzorgen, het is niet onoverkomelijk. Wist je dat er zelfs van Einstein vermoed wordt dat hij dyslexie had?

Leermoeilijkheid of leerstoornis

Zo goed als elk kind kent weleens een periode waarin het wat minder gaat: ze zijn tenslotte ook maar mensen, net als wij, en net als bij ons kan dit impact hebben op hun concentratie of motivatie. Dit vertaalt zich in hun geval soms naar tijdelijke leermoeilijkheden. Geen reden om je zorgen te maken, zolang je merkt dat je samen de achterstand kan inhalen op betere momenten.

Merk je echter dat er geen duidelijke aanwijzing is voor de leermoeilijkheden van je kind, blijven ze maar aanslepen ondanks alle tijd en moeite die jullie stoppen in het oefenen, en lijkt extra steun vanuit de school niet te baten (ondanks dat je kind geen vertraagde ontwikkeling heeft op andere vlakken)? Dan is er misschien meer aan de hand.

Vergeet niet dat zowel voor een leermoeilijkheid als een leerstoornis geldt dat dit op zich niets afdoet aan de intelligentie van het kind. Het slimste kind kan moeite hebben met schrijven, lezen, rekenen of bepaalde motorische handelingen. Bovendien sluit het één het ander niet uit: je kind kan een kei zijn in taal en toch een rekenstoornis hebben.

Moeite met lezen

Merk je dat je kind opvallend veel moeite heeft met lezen? Antwoordt je kind vaak compleet naast de vraag en vermoed je dat het de vraag niet goed leest? Verwisselt je kind vaak bepaalde letters bij het schrijven van een woord of worden er letters weggelaten? Of verwart je kind letters die visueel op elkaar lijken? In dit geval denken we aan dyslexie of een leesstoornis. Kinderen met dyslexie worstelen met het omzetten van schrijftaal naar spraak. Dit geeft leesproblemen maar ook schrijven kan moeilijk zijn.

Moeite met schrijven

Misschien lijkt het erop dat je kind de spellingregels maar blijft vergeten. Woorden worden soms geschreven zoals je ze uitspreekt en het handschrift is vaak moeilijk leesbaar. In dit geval kan het zijn dan je kind dysorthografie heeft of een schrijfstoornis. Kinderen met dysorthografie hebben het moeilijk om gesproken taal om te zetten naar geschreven taal. Ze hebben problemen om een klank aan een teken te koppelen.

Moeite met rekenen

Zelfs als je kind geweldig goed is in taal, kan het zijn dat het botst tegen rekenproblemen die maar niet opgelost lijken te geraken, ook al doet je kind nog zo z’n best. Lukt het maar niet om de tafels onder de knie te krijgen? Telt je kind nog steeds op de vingers omdat hoofdrekenen maar niet lukt? Verwisselt je kind cijfers? Dan is er misschien sprake van dyscalculie: een rekenstoornis. Kinderen met dyscalculie ondervinden een achterstand voor bepaalde rekenvaardigheden. 

Ik denk dat mijn kind een leerstoornis heeft, wat nu?

Heb je het vermoeden dat je kind met een leerstoornis kampt? Maak je geen zorgen. Dit kan vastgesteld worden door een uitgebreid onderzoek bij de logopedist. Die diagnose mag niet te vroeg gebeuren: dit kan pas na enkele maanden intensieve therapie. Bepaalde kinderen slagen er namelijk alsnog in hun leerproblemen te overwinnen onder begeleiding.

De therapie hangt af van verschillende factoren:

  • Wat is precies het probleem?
  • Hoe ernstig is het probleem?
  • Wat zijn de sterkten en zwakten van het kind?
  • Kampt het kind met andere problemen (bv. concentratie)
  • Wat is het karakter van het kind?

Als je kind therapie krijgt bij ons, is dit steeds in samenwerking met jou en de school (zorgleerkracht, leerkracht, CLB). Door contact tussen de leerkracht, de ouder en de therapeut kunnen problemen direct worden gevonden en aangepakt om te vermijden dat de achterstand groter wordt.

Hoe kan een logopedist helpen bij een leerstoornis?

Een logopedist heeft drie belangrijke taken: het kind stimuleren, de ouders begeleiden en de school ondersteunen.

Het kind stimuleren 

Een logopedist stimuleert de lees- schrijf- en/of rekenontwikkeling van het kind met logopedische technieken. Dit gebeurt steeds in stapjes, waarbij de logopedist rekening houdt met het kind en of het al dan niet klaar is om naar het volgende niveau te gaan.

De ouders begeleiden 

De logopedist helpt de ouder om de leerstoornis van het kind te accepteren en op een positieve, bekrachtigende manier om te gaan met het leerproces van hun kind.

De school ondersteunen

De logopedist coördineert tussen de ouders en de school en indien de diagnose gesteld is, kan een kind op school REDICODI-maatregelen krijgen: remediërend, differentiërend, compenserend en dispenserend.

Remediërende maatregelen: bieden extra oefening aan het kind (bv. terugschakelen naar een lager rekenniveau tijdens de begeleiding en van daaruit opbouwen).

Differentiërende maatregelen: laten het kind toe bepaalde dingen anders te doen tijdens het leerproces. (bv. qua doel, inhoud, instructie, tempo, werkvorm, groeperingsvorm en evaluatie)

Compenserende maatregelen: verkleinen de struikelblokken van het kind (bv. toelaten van voorleessoftware of rekenmachine wanneer er geen hoofdrekenen getoetst wordt).

Dispenserende maatregelen: stellen het kind vrij van bepaalde activiteiten (bv. gatendictee in plaats van zinnendictee, waarbij enkel woorden moeten worden geschreven).

Er wordt gebruik gemaakt van een schriftje waarmee de leerkrachten, de ouders en de logopedisten met elkaar kunnen communiceren.

Vond je dit een interessant artikel? Misschien ga je dit ook graag lezen:

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Over Het Letterpunt

Over Het Letterpunt

Het Letterpunt is een multidisciplinaire praktijk van logopedisten, een ergotherapeute, een kindercoach en een psychologisch consulente. Dankzij onze verschillende expertises begeleiden wij kinderen met aandacht voor het totaalplaatje.