5 verschillen tussen logopedie en bijles

Soms wordt logopedie door ouders wel eens verward met bijles. Door die verwarring is het niet altijd duidelijk wat er precies verwacht kan worden wanneer kinderen logopedische ondersteuning krijgen. In deze blogpost leer je de vijf belangrijkste verschillen tussen logopedie en bijles.

1. Door wie?

Bijlesgevers hoeven geen logopedisten te zijn.

Voor logopedie kan je terecht bij een logopedist: een klinisch expert in het diagnosticeren en behandelen van personen met logopedische stoornissen. Logopedisten zijn therapeuten: dit zijn officieel erkende paramedici.

Bijles kan in principe gegeven worden door iedereen die ervaring heeft met het lesmateriaal in kwestie, maar in geval er toch een diploma vereist is, gaat het om een pedagogisch diploma. 

2. Onderwerp

Logopedie is geen huiswerkbegeleiding.

Bij logopedie wordt gebruikt gemaakt van onderbouwde therapie. Hierbij is er dan ook sprake van een stoornis bij de persoon die behandeld wordt.

Bij bijles gaat het echter om huiswerkbegeleiding: onderwijs op maat. 

Uiteraard kunnen personen met een leerstoornis ook huiswerkbegeleiding krijgen, maar er is dan geen sprake van logopedie. In geval van een leerstoornis is het echter belangrijk dat een kind logopedisch ondersteund wordt, want bijles kan maar tot op een bepaald niveau soelaas bieden wanneer er onderliggende problemen spelen, en een bijlesgever zal al snel stoten op een beperking.

3. Tarief

Bijles wordt niet terugbetaald, logopedie wel.

Het meest voordehandliggende en misschien makkelijkst te onthouden verschil tussen logopedie en bijles betreft het tarief. Meer bepaald: wat betaal je ervoor, en belangrijker: wat krijg je terugbetaald?

De tarieven voor (geconventioneerde) logopedie zijn wettelijk bepaald. Dit betekent dat er terugbetaling mogelijk is door het RIZIV of een aanvullende ziekteverzekering. De tarieven van Het Letterpunt vind je hier.

Bijlesgevers daarentegen bepalen hun tarieven zelf, en bijles is dus ook niet terugbetaald.

4. Niveau

Logopedie behandelt problemen aan de basis en kijkt naar het niveau van het kind. Dat wil zeggen dat de logopedist tijdens de therapiesessies samen met het kind oefent op het verbeteren van vaardigheden waarbij het kind omwille van een stoornis moeilijkheden ondervindt. De focus ligt daarbij altijd op het aanpakken van de dieperliggende oorzaak van de problemen.

Bij bijles daarentegen krijgt het kind oefeningen op het niveau van de klas waarin hij zit. Het kind wordt begeleid bij het huiswerk dat van school uit meegegeven is, en wordt door de bijlesgever geholpen met oefeningen op wat er in de klas wordt aangeleerd. 

5. Plan

Wat er precies gebeurt tijdens een logopedische therapiesessie, wordt bepaald door het behandelingsplan. De logopedist stelt dit plan op, gebaseerd op uitgebreid onderzoek en met bijsturing van de ouders. Er wordt rekening gehouden met de sterktes, zwaktes en behoeftes van het kind en met het behandelingsdoel. Daarom is het belangrijk dat dit plan gerespecteerd wordt. Tijdens de logopediesessies kan er dus niet zomaar afgeweken worden van het plan om bijvoorbeeld huiswerkoefeningen te maken. De inhoud van de therapie bestaat uit specifieke oefeningen die erop gericht zijn het probleem aan de basis op te lossen of te verkleinen.

Bij bijles daarentegen is er geen afzonderlijk plan. Wat er op school wordt aangeleerd, vormt de leidraad voor de bijlessen. 

 

Vond je dit een interessant artikel? Misschien ga je dit ook graag lezen:

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Over Het Letterpunt

Over Het Letterpunt

Het Letterpunt is een multidisciplinaire praktijk van logopedisten, een ergotherapeute, een kindercoach en een psychologisch consulente. Dankzij onze verschillende expertises begeleiden wij kinderen met aandacht voor het totaalplaatje.