Dyscalculie, niet zomaar een rekenprobleem

Dyscalculie is meer dan ‘gewoon niet goed zijn in wiskunde’. Het is een hardnekkige rekenstoornis die vaak samengaat met andere moeilijkheden, zoals moeite met klokkijken, plannen en organiseren, een slecht geheugen en concentratieproblemen. Zo’n 4% van de lagereschoolkinderen kampt met dyscalculie. In deze blogpost maken we je wegwijs in de oorzaken, kenmerken, gevolgen en behandeling.

Hoe ontstaat dyscalculie?

De specifieke oorzaken van dyscalculie zijn niet helemaal duidelijk. Wel staat vast dat het een complexe leerstoornis is. Dat komt omdat, om goed te kunnen rekenen, meerdere hersengebieden worden gebruikt. Een getal, bijvoorbeeld 5, bestaat uit het woord ‘vijf’, het cijfer ‘5’ en de hoeveelheid vijf. Er zijn verschillende domeinen in je brein nodig om dit alles te ontcijferen. Als je in één van deze gebieden een achterstand hebt, heb je moeite met het begrijpen van sommen en berekeningen.

Ook erfelijkheid speelt een rol. Kinderen met dyscalculie hebben vaak meerdere familieleden die ook aan de aandoening lijden.

Moeite met rekenen = dyscalculie?

Het is belangrijk om een onderscheid te maken tussen minder sterk zijn in rekenen en dyscalculie. Kinderen met dyscalculie:

  • gebruiken simpele procedures. Ze blijven bijvoorbeeld ook op latere leeftijd op de vingers tellen.
  • hebben moeite met de volgorde van de stappen die ze moeten nemen om een rekensom op te lossen.
  • twijfelen steeds weer bij eenvoudige bewerkingen.
  • kunnen eerder geleerde rekenkennis moeilijk toepassen bij andere opgaves.
  • hebben problemen met de plaats van getallen, zoals vlot weten dat na 6 de 7 komt.
  • wisselen vaak getallen om, zoals 13 en 31.
  • missen vaak ruimtelijk inzicht.

Dyscalculie heeft niets met intelligentie of slecht onderwijs te maken, maar is zeer duidelijk een leerstoornis.

Dyscalculie: de gevolgen

Dyscalculie kan zich op verschillende manieren uiten. Zo hebben kinderen met dyscalculie vaak moeite om zich te concentreren en afspraken na te komen. Doordat het leren moeilijker gaat, kunnen ze gespannen raken en faalangst ontwikkelen.

Ook zijn veel dingen die voor anderen vanzelfsprekend lijken, vaak lastig. Het juiste bedrag betalen in de winkel bijvoorbeeld, de klok lezen of berekenen hoelang het duurt voor de trein of bus komt.

Bestaat er een behandeling?

Dyscalculie is blijvend van aard en verdwijnt dus niet met de leeftijd. Maar je kunt het wel aanzienlijk verbeteren door in het dagelijkse leven veel te oefenen met tellen en rekenen. Bij ernstigere vormen van dyscalculie is gestructureerd onderwijs van belang, waarbij alles stap voor stap wordt uitgelegd en veel herhaald wordt.

Verder is het belangrijk om het zelfvertrouwen positief te verbeteren. Vergelijk je kind niet constant met anderen, maar prijs het voor wat het wél zelf kan. Ook extra begeleiding door een zorgcoördinator op school, een orthopedagoog of logopedist kan zeker helpen.

Dyscalculie kan je niet genezen, maar je kunt er wel mee leren omgaan. Met de juiste aanpak én een intensieve begeleiding kan een kind met dyscalculie vaak een enorme vooruitgang boeken.

Wij ondersteunen je zoon of dochter graag met de juiste therapie.
Je vindt ons hier.

Vond je dit een interessant artikel? Misschien ga je dit ook graag lezen:

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Over Het Letterpunt

Over Het Letterpunt

Het Letterpunt is een multidisciplinaire praktijk van logopedisten, een ergotherapeute, een kindercoach en een psychologisch consulente. Dankzij onze verschillende expertises begeleiden wij kinderen met aandacht voor het totaalplaatje.