Marthe vervoegt het logoteam

Op 1 juli mogen we Marthe in de praktijk verwelkomen. Zij vervoegt het team logopedisten van Het Letterpunt. Ze houdt van werken met kinderen en geniet van leuke avondjes met vrienden. Wil je nog meer weten over het nieuwste teamlid van de praktijk? Marthe stelt zich graag aan je voor.

 

Dag Marthe, binnenkort is het zover. Dan start je als logopedist in de praktijk. Sinds wanneer ben je afgestudeerd en wat zorgde ervoor dat jij logopedie ging studeren?

“In 2018 begon ik aan de bachelor Orthopedagogie aan de Hogeschool Gent. Na het behalen van mijn diploma in 2021 besloot ik om een verkort traject Logopedie te volgen aan de Hogeschool Vives in Brugge. Hoewel de studie Orthopedagogie me een brede kennis en ervaring gaf in verschillende doelgroepen, was ik op zoek naar een meer specifieke opleiding. Logopedie sloot perfect aan bij mijn interesses, vooral omdat ik als student veel ervaring heb opgedaan in de kinderopvang en graag met kinderen wilde werken. Het idee om 1-op-1 met cliënten te werken sprak me aan en bevestigde mijn keuze voor deze opleiding. Ik heb mijn diploma sinds januari 2024 op zak.”

 

Dan zit het studentenleven nog fris in je geheugen. Hoe heb je dat ervaren

“Ik heb iets meer dan vijf en een half jaar gestudeerd en ik kijk hier positief op terug. Er was een goede balans tussen lessen volgen en studeren, alsook het kotleven en de vele avonturen in Gent. Toch ben ik blij dat ik nu aan het werk ben. Toen ik besloot om voor een tweede diploma te gaan, waren veel vrienden al aan het werk. Hierdoor had ik wel af en toe het gevoel dat ik een beetje achter kwam.”

 

Eind vorig jaar ging je op buitenlandse stage. Hoe was dat?

“In november en december 2023 kreeg ik de kans om twee maanden stage te lopen in het mooie Cambodja. Ik gaf Engelstalige therapie aan zowel de leerlingen als de docenten. Het was voor mij een zeer interessante en fijne ervaring en zou het iedereen aanraden! Ik kreeg er geen genoeg van en ging na de stage nog enkele weken gaan reizen in Cambodja en Thailand. Ideaal om me mentaal voor te bereiden op het werkleven.”

 

Je bent sinds januari 2024 logopedist. Hoe zou jij een goeie logopedist omschrijven?

“Een goede logopedist is voor mij iemand met veel geduld en empathie. Iemand die op een creatieve manier doelstellingen kan aanbrengen en die samen met de cliënt probeert te bereiken. Hij of zij vindt de perfecte balans tussen het werken naar doelen en het creëren van een stimulerende, plezierige therapie voor het kind. De interesse om te blijven bijleren kan natuurlijk niet ontbreken.”

 

Wat zijn jouw sterktes/kwaliteiten die je graag wil uitspelen in therapie? En welke zaken die je leerde in je opleiding Orthopedagogie kunnen van jou een nog betere logopedist maken?

“Mijn sterke punten zijn mijn geduld en mijn vermogen om me aan te passen aan de individuele behoeften van het kind of de cliënt. Ik ben empathisch en hecht veel belang aan het opbouwen van een vertrouwensrelatie. In mijn opleiding orthopedagogie heb ik kennis kunnen opdoen over heel wat verschillende soorten doelgroepen. Verder leerde ik grondig reflecteren over mezelf als persoon en als professional. Het blijven reflecteren kan van mij een nog betere logopedist maken. Je eigen sterktes en zwaktes kennen, zorgt ervoor dat je kan streven naar je beste zelf.

 

En waar ben je stiekem zo slecht in dat je het altijd liever aan iemand anders overlaat?

“Ik moet toegeven dat mijn oriëntatievermogen niet mijn sterkste punt is. Gelukkig kan ik altijd rekenen op Google Maps. Het navigeren door onbekende gebieden laat ik dan ook graag aan anderen over. Op werkvlak zal het administratieve gedeelte een uitdaging vormen. Maar ik leer gelukkig heel graag bij.”

 

Je start als logopedist in Het Letterpunt. Waarom koos je ervoor om in deze praktijk te starten?

“Toen ik voor het eerst de website van Het Letterpunt bezocht en contact had met Fee, voelde ik meteen een klik. De praktijk richt zich op kinderen en jongeren, wat precies mijn interessegebied is binnen de logopedie. Bovendien sprak het multidisciplinaire karakter van de praktijk me aan, omdat ik geloof in het belang van samenwerking en het delen van kennis met collega’s uit verschillende vakgebieden.”

 

Ga je voltijds aan de slag in de praktijk of zal je je job nog combineren met iets anders?

“Neen, ik zal enkele uren per week werken in de praktijk. Dit ga ik combineren met mijn job als psychosociaal begeleidster in het CAW in Roeselare. Ik heb er alvast heel veel zin in. Zo tel ik al enkele maanden af!”

 

Je bent een werker, dat is duidelijk! Hoe ontspan je dan het liefst na een drukke werkdag?

“Ondanks het combineren van twee jobs is er altijd ruimte voor ontspanning. Ik kan volledig tot rust komen met een goed boek. Ook een avondje netflixen staat wel eens op de planning. Daarnaast spendeer ik graag tijd met vrienden en geniet ik graag van een drankje en etentje.”

 

Tot slot, laat het ons hebben over je dromen. Welke grote dromen koester je op persoonlijk vlak? En welke professionele doelen wil je graag bereiken?

“Stiekem zou ik het heerlijk vinden om in de toekomst terug enkele maanden in het buitenland te spenderen. Mijn bucketlijstje aan vakantiebestemmingen afwerken hoort hier natuurlijk bij. Naast veel reizen, wil ik mijn beide jobs blijven combineren en vooral: mijn werk graag blijven doen!”

 

Een enthousiaste duizendpoot die twee jobs balanceert terwijl ze stiekem al droomt van haar volgende exotische reis (met Google Maps als navigator). Zo kunnen we Marthe wel het best omschrijven. 

 

Wil je nog meer weten over Marthe of een afspraak boeken? En misschien ook de andere leden van het Letterpunt-team leren kennen? Klik dan hier.

Vond je dit een interessant artikel? Misschien ga je dit ook graag lezen:

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Over Het Letterpunt

Over Het Letterpunt

Het Letterpunt is een multidisciplinaire praktijk van logopedisten, een ergotherapeute, een kindercoach en een psychologisch consulente. Dankzij onze verschillende expertises begeleiden wij kinderen met aandacht voor het totaalplaatje.