Dysorthografie – wanneer juist schrijven allesbehalve kinderspel is

Dysorthografie is het minder gekende broertje van dyslexie. Maar in tegenstelling tot dyslexie, waarbij kinderen vooral moeilijkheden hebben met lezen, is dysorthografie een spellingsstoornis. Hoe ontstaat het en valt er iets aan te doen? Wat zijn de gevolgen voor je kind en kan jij als ouder helpen? In deze blogpost leggen we het uit.

Wat is de oorzaak van dysorthografie en hoe kan je het herkennen?

Net zoals dyslexie moeten we de oorzaak van dysorthografie in de hersenen zoeken. Het heeft echter niets met intelligentie te maken. Vermoedelijk wordt bij dergelijke taalstoornissen het hersengebied waar klanken aan letters worden gekoppeld, moeilijk bereikt. Hierdoor hebben kinderen met dysorthografie moeite met schrijven.

Zo spellen ze woorden bijvoorbeeld precies zoals ze die horen (‘etui’ wordt ‘etwie’). Sommigen verwisselen de volgorde van de letters (‘start’ wordt ‘strat’) of maken fouten bij woorden die (bijna) hetzelfde klinken (‘peil’ en ‘pijl’, ‘duur’ wordt ‘deur’). Vaak ziet het schrift er ook slordig uit en moeten de kinderen zich telkens weer afvragen hoe de spellingsregels precies in elkaar zitten. Juist spellen wordt bij hen nooit een automatisme.

Van diagnose…

Er bestaan geen specifieke testen om kinderen op dysorthografie te onderzoeken. Wel wordt er kwantitatief en kwalitatief logopedisch onderzoek verricht. Kwantitatief wordt gekeken naar het aantal fouten. Het kwalitatieve onderzoek bestaat uit een foutenanalyse met bijzondere focus op het precieze soort fouten dat het kind maakt.

 

Om een diagnose te stellen, moet echter nog aan een aantal andere criteria worden voldaan. Zo mogen de schrijfmoeilijkheden niet het gevolg zijn van onvoldoende onderwijs of een andere oorzaak (zoals mentale problemen of een concentratiestoornis). Er moet ook sprake zijn van didactische resistentie. Dat betekent dat er ondanks intensieve hulp en begeleiding nog steeds een achterstand blijft bestaan.

 

De diagnose wordt meestal pas na een jaar therapie gesteld, in samenspraak met de andere partijen (school, CLB) die het kind begeleiden. Is er inderdaad sprake van dysorthografie, kunnen in de klas REDICODIS-maatregelenworden vastgelegd. Dat zijn bijvoorbeeld aangepaste dictees, gebruik van software, meer tijd etc.

… tot behandeling

De behandeling van dysorthografie bestaat uit het geven van informatie en oefeningen. We vertrekken vanaf de eerste spellingsregels waar het kind moeite mee heeft en verhogen de moeilijkheidsgraad stap voor stap. Daarbij werken we zowel visueel, auditief en tactiel: zo leren we de kinderen letters en spellingsregels schrijven door ze hen te laten zien (oefenen met gekleurde blokjes), te laten horen (afzonderlijke klanken in een woord) en te laten voelen (met voelletters, plasticine).

 

Inzicht in het probleem verschaffen is ook belangrijk. Zo leert het kind de eigen sterktes en zwaktes kennen. Dat is cruciaal om het zelfvertrouwen niet te verliezen. Het verlaagt daarnaast de stress en maakt opnieuw ruimte vrij om plezier bij het schrijven te ervaren.

Als ouder kan je ook helpen – 5 tips

Bij kinderen met dysorthografie loeren faalangst en onzekerheid vaak om de hoek. Ook als ouder kan je je steentje bijdragen om het welzijn van je kind te verhogen.

Tip 1

Probeer geduldig te zijn en begrip op te brengen. Je kind kan er niets aan doen dat hij of zij deze stoornis heeft.

Tip 2

Wees altijd positief naar je kind toe en blijf in hem/haar geloven. Geef complimenten en wees enthousiast bij dingen die wel goed gaan, dit motiveert voor andere zaken die niet zo vlot lopen.

Tip 3

Schoolresultaten kunnen sterk wisselen. Heeft je kind een laag cijfer voor spelling, benadruk dit niet. Aanvaard dat de cijfers voor spelling waarschijnlijk nooit hoog zullen worden.

Tip 4

Kinderen raken snel in de war als regels op een andere manier worden uitgelegd dan in de klas. Zowel tijdens de logopedie als thuis is het dus belangrijk om dezelfde werkwijze te hanteren als op school.

Tip 5

Controleer de schoolagenda van je kind. Door de slordige schrijfstijl is die vaak onoverzichtelijk en kunnen er snel fouten of misverstanden optreden.

Vertoont je kind symptomen van dysorthografie? Neem dan zeker contact met ons op. Aan de hand van spellingstesten gaan we na hoe wij het beste kunnen helpen. In onze aanpak staat het welzijn van je kind centraal. Want voor ons – net zoals voor jou als ouder – is dat het allerbelangrijkste. Je vindt ons hier.

Vond je dit een interessant artikel? Misschien ga je dit ook graag lezen:

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Over Het Letterpunt

Over Het Letterpunt

Het Letterpunt is een multidisciplinaire praktijk van logopedisten, een ergotherapeute, een kindercoach en een psychologisch consulente. Dankzij onze verschillende expertises begeleiden wij kinderen met aandacht voor het totaalplaatje.