Bij Het Letterpunt begeleiden we kinderen en jongeren met spraak- en taalstoornissen, leerstoornissen zoals dyslexie, dyscalculie en dysorthografie, en bredere leeruitdagingen. Onze multidisciplinaire aanpak zorgt ervoor dat we niet alleen inzetten op taal, lezen, rekenen en spellen, maar ook op het emotionele welzijn van onze cliënten. Daarom is de aanwezigheid van Valérie, de kindercoach in onze praktijk, een enorme meerwaarde. Maar wat houdt haar rol precies in? En hoe kan ze kinderen met verschillende leerstoornissen ondersteunen?
Meer dan enkel een taal- of leerprobleem
Kinderen met taalstoornissen en leerstoornissen ondervinden vaak meer dan alleen moeilijkheden bij taal, lezen, schrijven of rekenen. Hun uitdagingen kunnen een grote impact hebben op hun zelfvertrouwen, motivatie en sociaal-emotioneel welzijn.
Spraak- en taalstoornissen
Kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) of andere taalproblemen kunnen zich vaak moeilijk uitdrukken, wat kan leiden tot frustratie of zelfs sociaal isolement. Ze ervaren soms angst om te spreken in de klas of voelen zich onbegrepen door leeftijdsgenoten.
Leesstoornissen (dyslexie)
Lezen vraagt bij kinderen met dyslexie veel inspanning. Ze zien klasgenoten vlot teksten lezen terwijl zij blijven worstelen. Dit kan leiden tot faalangst, een gebrek aan motivatie of zelfs weerstand tegen schoolwerk.
Rekenstoornissen (dyscalculie)
Kinderen met dyscalculie raken snel ontmoedigd door cijfers en getallen. Ze ontwikkelen soms de overtuiging dat ze “toch nooit goed zullen zijn in rekenen”, wat hun leerproces belemmert.
Schrijf- en spellingstoornissen
Kinderen met schrijf- en spellingsproblemen moeten extra hard werken om foutloos te schrijven. Dit kan leiden tot frustratie en een verminderde schoolmotivatie. Ze vermijden vaak schrijfopdrachten en ontwikkelen soms een negatief zelfbeeld.
Wat doet een kindercoach zoals Valérie?
Valérie ondersteunt kinderen door hen te begeleiden in de emoties en gedachten die gepaard gaan met hun leeruitdagingen. Ze helpt hen onder andere om:
Meer zelfvertrouwen te krijgen: Door in te zetten op hun talenten en successen, zodat ze zich niet alleen identificeren met wat moeilijk gaat.
Faalangst te verminderen: Door te leren dat fouten maken oké is en dat je kan groeien door uitdagingen aan te gaan.
Meer motivatie te vinden: Door te kijken naar wat hen wél boeit en hoe ze op hun eigen manier tot leren kunnen komen.
Weerbaarder te worden: Door hen technieken aan te leren om met frustraties en onzekerheden om te gaan.
Waarom deze holistische aanpak werkt
Bij Het Letterpunt geloven we dat leren niet losstaat van emoties. Door logopedie en kindercoaching te combineren, kunnen we kinderen niet alleen ondersteunen in hun leerproces, maar ook in hun algemene welzijn.
Een kind dat zich goed voelt, leert beter. Door samen te werken met Valérie zorgen we ervoor dat kinderen niet alleen cognitief, maar ook emotioneel groeien.
Wil je meer weten over hoe we kinderen ondersteunen? Neem gerust een kijkje op onze website of maak een afspraak voor een kennismakingsgesprek.
Meer weten over Valérie? Lees haar interview op onze blog!
0 reacties